Principal Divertisment Recenzia „Nașterea unei națiuni”: o pastilă amară (dar puternică)

Recenzia „Nașterea unei națiuni”: o pastilă amară (dar puternică)

Nate Parker în rolul lui Nat Turner Nașterea unei națiuni .Fotografie de Jahi Chikwendiu pentru 20th Century Fox

Afundată în controverse, dezbătută cu fierbere motive morale și afectate de reacții mixte de la proiecțiile sale timpurii pe circuitul festivalului de film din Sundance, Toronto și din alte părți, filmul violent, alarmant visceral al lui Nate Parker Nașterea unei națiuni în cele din urmă iese din microscopul media și își depune ascensiunea în peisajul cultural american săptămâna aceasta. Filmul spune povestea adevărată a lui Nat Turner, un sclav din Virginia antebelică care a condus o rebeliune neagră în 1831 și a condus o răscoală a masacrului uman împotriva proprietarilor de plantații albe, care a dus la pierderea a 65 de albi. A fost zdrobit în două zile, dar repercusiunile au durat luni de zile și au semnalat o nouă eră a fricii, intoleranței și decăderii morale care a dus la război și reformă. De aici și titlul Nașterea unei națiuni. În isteria care a cuprins Sudul, aproape 200 de sclavi au fost masacrați în represalii. Turner s-a ascuns timp de două luni înainte ca o miliție albă să-l prindă. Filmul catalogează evenimentele până la un punct. Îi scutește pe public de ororile morții lui Turner, când a fost jupuit, jupuit de viu, decapitat și tras și împărțit în fripturi pentru ca toți să le vadă. Deci este mai puțin sângeros și oribil decât 12 ani un sclav. Dar să nu vă înșelați; legiunea protestatarilor fără planuri de văzut Nașterea unei națiuni creste.

Nașterea unei națiuni ★★★
( 3/4 stele )

Regizat de către: Nate Parker
Scris de: Nate Parker, Jean Celestin
Cu stea: Nate Parker Armie Hammer și Aja Naomi King

Timpul pentru alergat: 2 ore

Controversa nu se referă la film, ci la Parker, regizorul, producătorul, scenaristul, vedeta și promotorul principal al publicității filmului. Apreciat inițial ca un concurent major pentru premiile de la sfârșitul anului, Parker a găsit blitz-ul său publicitar înainte de lansare, scos din ring înainte ca clopoțelul de deschidere să fie eclipsat de reafacerea urâtă a propriului trecut sordid al lui Parker - care se învârtea în jurul scandalului din campusul din 1999 în care a fost acuzat că a violat un coleg de la Universitatea Penn State. A fost achitat la proces, dar Jean Celestin, colegul său de cameră la acea vreme, co-inculpat și acum Nașterea unei națiuni co-scriitor, a fost găsit vinovat de violarea acuzatorului lor de 18 ani. Verdictul a fost aruncat în apel din cauza avocatului ineficient, iar victima s-a sinucis ulterior în 2012. Toți cei care au legătură cu filmul sunt ocupați cu controlul daunelor, dar soarta Nașterea unei națiuni rămâne problematică. Întrucât este un film despre nedreptate, această controversă pare ironică, dar este și un film în care secvența narativă cheie implică o scenă deosebit de vie de agresiune sexuală, care pare, de asemenea, ironică.

Ultima luare: este ceva bun? Ei bine, da și nu. Ca o notă de subsol importantă la un capitol toxic din istoria americană, care este adesea ocolită în sistemul de învățământ (predarea Războiului Civil este întârziată până la școala medie în multe cursuri de istorie sudică și înclinată) merită mai mult decât o concediere superficială. Trăsăturile contradictorii ale lui Turner - inteligente, ambițioase, religioase și un pastor autoeducat prin citirea cărților confiscate de la fiul proprietarului plantației - sunt bine documentate, la fel și poziția sa de încredere în ochii lui Samuel Turner, un maestru practic corect, interpretat de Armie Hammer . Armistițiul dintre sclav și stăpân s-a încheiat când predicarea lui Turner a dus la revelații urâte, iar semințele rebeliunii au izbucnit fatal după ce soția sa a fost violată și lovită și a fost pedepsit cu o biciuire aproape fatală pentru că a botezat un bărbat alb. Povestea a fost catalogată mult mai concis în romanul din 1967 al lui William Styron Mărturisirea lui Nat Turner, care a câștigat un premiu Pulitzer. Dar scenele puternice ale filmului sunt adesea diluate de setări artificiale, iar performanța inegală a stelei este construită din tablă fără inimă. În cele din urmă, nu este altceva decât un film biografic convențional de la Hollywood, punctat de o furie care pulverizează suc de zmeură pe tot aparatul foto cu suficientă bară grafică și bliț pentru a vă întoarce stomacul.

Defect, dar demn de atenție, Nașterea unei națiuni este ca prognosticul unui medic neplăcut: greu de acceptat, dar imposibil de ignorat.