Principal artele Recenzie: Aïda de la Met este uimitoare din punct de vedere vizual, dar afectată de cântatul neuniform

Recenzie: Aïda de la Met este uimitoare din punct de vedere vizual, dar afectată de cântatul neuniform

Aida de la Met. Marty Sohl/The Metropolitan Opera

a Sonja Frisell Aida își face în prezent ultimele ture la Metropolitan Opera la treizeci și patru de ani de la premieră. Mulți le pare rău să vadă că interpretarea ei opulenta a operei de dragoste și onoare a lui Verdi din Egiptul antic dispare și se grăbesc să o surprindă încă o dată. Din păcate, o parte din cântatul din fața platourilor uluitoare ale lui Dada Saligeri a fost categoric lipsit de strălucire.

Frisell-ul a sosit greu pe urmele versiunilor extravagante și scumpe ale lui Franco Zeffirelli ale lui Puccini. Boem și Turandot, ambele rămân favorite ale publicului. Cu toate acestea, directorul general al Met, Peter Gelb, a anunțat că în 2019 va avea loc finalul tradiționalului companiei Aida pentru a fi înlocuit cu unul conceput de regizorul Broadway Michael Mayer. Programat să deschidă sezonul 2020-21, noua sa viziune a fost amânată din cauza pandemiei, iar în această toamnă vechea producție epică a fost neașteptat binevenită înapoi.

Prima reprezentație pe 2 decembrie nd a anunțat, de asemenea, revenirea Latoniei Moore la rolul ei emblematic, unul cu care soprana și-a făcut debutul surprinzător la Met, atunci cu ani în urmă, înlocuind un coleg bolnav și unul pe care l-a interpretat de peste 150 de ori. Anticiparea a fost mare, deoarece Moore s-a îndrăgit recent de publicul local cu portretele ei fervente în Porgy și Bess și Focul Taci în oasele mele. Cu toate acestea, seara de deschidere s-a dovedit a fi și noaptea de închidere pentru Aïda lui Moore, deoarece ea s-a retras de la restul spectacolelor ei Verdi.

După ce Met a postat un videoclip cu un pic din „Ritorna vincitor” al ei filmat la repetiția generală, mulți s-au alarmat de formularea ei agitată și de respirația scurtă.

Deși a început bine spectacolul de vineri, în curând a devenit clar că Moore nu avea o voce bună și părea adesea distrasă. niste puternic notele înalte și-au păstrat strălucirea veche, dar multe altele au fost atacate stânjenitor. Fără precedent din experiența mea, ea a înlocuit un A cu notoriul C înalt în „O patria mia”.

În absența bruscă a lui Moore, Met a apelat la Michelle Bradley, care fusese programată pentru spectacole mai târziu în cursă. În timp ce o îmbunătățire clară față de efortul supărător al lui Moore, Aïda lui Bradley s-a dovedit frustrant de inconsecventă la a treia ei ieșire din 13 decembrie. th . S-a delectat mult legat replici, dar notele ei înalte blânde nu reușeau să plutească uneori. În timp ce vocea ei mare și bogată naviga în siguranță peste ansambluri, s-ar putea să fi dat prea mult, deoarece a obosit palpabil în timpul celui de-al treilea act solicitant.

La fel ca o serie de soprane afro-americane, Bradley este adesea angajat să cânte Aïda, poate o modalitate convenabilă pentru casele de operă de a evita controversele „blackface” care au afectat în ultima vreme spectacolele acestei operă. Dar rolul este unul dintre cele mai solicitante ale lui Verdi și m-am întrebat dacă ar trebui să îl cânte atât de des – de paisprezece ori la Met numai în acest sezon. Poate că nu era în cea mai bună formă pe 13 th , dar poate fi, de asemenea, mai potrivită pentru mai multe părți lirice.

O femeie înaltă și frumoasă, Bradley a echilibrat efectiv purtarea regală a prințesei etiopiene cu supunerea ei forțată la curtea egipteană. Cu toate acestea, mai multe repetiții ar fi fost de ajutor. În timp ce scenele de mulțime au fost gestionate cu pricepere în timpul acestei renașteri neașteptate, multe detalii despre montarea lui Frisell au dispărut de mult, iar regia lui Stephen Pickover a constat în puțin mai mult decât mutarea directorilor de la punctul A la punctul B.

În timp ce Bradley era nou la Met Aida, cele două mezzo soprane care interpretau Amneris nu au fost. Nemesisul lui Moore a fost Olesya Petrova, repetând portretul ei frumos pe care îl văzusem alături de Sondra Radvanovsky în timpul „finalei” anterioare. Mezzo ei ferm înțepătoare, deși nu era mare, a evocat privilegiul trufaș și vulnerabilitatea disperată a prințesei cu aceeași forță. S-ar putea să-și fi răsucit pelerină puțin prea melodramatic în timpul Scenei Judecății, dar a câștigat ovație din suflet.

13 decembrie th Performanța lui Bradley a marcat revenirea mult așteptată a Anitei Rachvelishvili într-un rol cu ​​care obținuse un succes uriaș alături de Anna Netrebko în 2018. Cu toate acestea, de la nașterea fiicei sale anul trecut, mezzoa georgiană s-a retras dintr-o activitate îngrijorătoare. număr de angajamente importante, inclusiv cele recente ale Met Don Carlos. De la intrarea ei în calitate de egipteană imperioasă, ea și-a arătat puțin din trecutul ei fler vocal. Sprijinul ei pentru respirație i-a eșuat adesea, rezultând un registru mediu gol, tonuri aspre de piept și note înalte plate și disperate. Ca și în cazul lui Moore, a fost supărător să întâlnesc un artist important într-o formă atât de slabă și nu a fost surprinzător faptul că câteva zile mai târziu și Rachvelishvili a renunțat la restul logodnei ei.

În timp ce mai multe dintre primadonele sale s-au luptat, Brian Jagde la ambele spectacole l-a întruchipat puternic, chiar dacă tare, pe Radames, obiectul de dragoste nemeritat al operei. În timp ce îmi doream mai multă sensibilitate față de dinamica lui Verdi – în ambele seri în care a trâmbițat cu hotărâre înălțimea de grăsime B care se termină cu „Celeste Aïda” – securitatea sa vocală impresionantă a fost mult apreciată, în special atunci când amintea de tenori Met inadecvați din trecutul recent.

Christian Van Horn nu părea că Ramfis ar fi un rol plăcut pentru el gravitas- bas-bariton ușor. Pe de altă parte, basul Alexandros Stavrakakis, care făcuse un debut captivant ca Monk in Don Carlo, ar fi fost o alegere mai bună pentru Ramfis. În schimb, s-a dovedit un rege izbitor. În rolul scurt al Mesagerului, Matthew Cairns mi-a atras atenția cu nerăbdare a lui debutul companiei la 2 decembrie nd premieră.

George Gagnidze și-a desfășurat baritonul dur ca tată intrigator al lui Moore, într-o interpretare blândă și răutăcioasă, dintr-o singură notă. Cu toate acestea, în fața lui Bradley, Quinn Kelsey a marcat un Amonasro înverșunat de regal cu vocea sa frumoasă, dar incisivă. În ciuda mai multor directori compromisi pe scenă, în groapă, Paolo Carignani a provocat sunete rafinate de la orchestra Met, în timp ce corul, în special contingentul bărbaților, cânta cu o urgență palpitant, chiar și atunci când un cal obstreper s-a zguduit și a pufnit tare. ambii nopți în timpul Scenei de Triumf care oprește spectacol!

Am participat la premiera producției lui Frisell în 1988: la prima mea Aida , cel mai mult îmi amintesc că am icnit la peisajul spectaculos pe care Fiorenza Cossotto îl mesteca frecvent! Unii fani de operă sunt nerăbdători să vadă ultimul din această producție de modă veche . Dar sunt mai îngrijorat de ceea ce îl va înlocui în seara de deschidere a sezonului 2024-25, cu Angel Blue în rolul principal. Producțiile anterioare ale lui Mayer Met— Rigoletto și Traviata — au fost foarte insultați și nu sper că a treia lui înjunghiere la Verdi va dovedi farmecul.