Principal artele Recenzie: Sean Hayes este un miracol în „Noapte bună, Oscar”

Recenzie: Sean Hayes este un miracol în „Noapte bună, Oscar”

Sean Hayes în rolul lui Oscar Levant în „Noapte bună, Oscar”. Joan Marcus

Noapte bună, Oscar | 1h 40min. Fără pauză. | Teatrul Belasco | 111 W 44th St | (212) 239-6200

„Și premiul Tony este pentru . . . Sean Hayes!” Sper să nu o fac, dar dacă predicția mea este corectă, cred că veți auzi aceste cuvinte la televiziunea de duminică seara, 11 iunie, la sărbătoarea anuală a celor mai bune realizări ale anului la teatrul Broadway. Oricum, câștigați sau pierdeți, entuziasmul meu pentru acest nebun iubit ca întruparea regretatului și marelui Oscar Levant este nemărginit. Personal, nu am văzut nimic pe scena din New York în acest sezon care să se egaleze.

Păi de bieții oameni care nu-și amintesc – sau niciodată auzit de—Oscar. Din muzicale generoase de filme Technicolor cu Gene Kelly ( Un american la Paris), Fred Astaire ( Bandwagonul) și Doris Day ( Romantism pe marea liberă) la cele mai bine vândute albume de discuri care îl interpretează pe George Gershwin la glume citate în emisiunile TV în vremurile în care talk-show-urile TV erau încă sălbatice, pline de spirit și minunate, Oscar era un invitat favorit - spontan, scandalos, fără scenariu și ireverent, în aceeași ligă. ca Tallulah Bankhead, Groucho Marx și Truman Capote. Ai putea oricând să te bazezi pe el pentru a ad lib ceva despre care ar vorbi țara a doua zi, dar chiar și în perioada lui de glorie nu l-ai putut găsi întotdeauna acolo unde a spus el că va fi. (Multe apariții în emisiuni TV au fost anulate forțat, deoarece, fiind cel mai faimos ipohondriac din lume, el a fost adesea internat în spital în noaptea unui oaspete împușcat și nu putea să apară.) Această nouă vizită glorioasă la Broadway cu Oscar Levant trece la urmărire de îndată ce cortina se ridică.

Ben Rappaport (în rolul Jack Paar) și Sean Hayes (în rolul Oscar Levant) în „Noapte bună, Oscar”. Joan Marcus

Decorul este un studio NBC din Rockefeller Plaza, unde Jack Paar găzduiește popularul show pre-Johnny Carson Tonight. Levant este un invitat, alături de Jayne Mansfield și Señor Wences, dar pe măsură ce piesa începe, el întârzie la difuzare, deoarece soția sa June l-a internat într-un azil unde este supus tratamentelor de electroșoc și trăiește cu o armată de droguri. Ea este aranjată pentru o trecere de patru ore, dar este o aruncare a zarurilor dacă el apare deloc.

Între timp, în sinceritate, Piesa cu atenție dezvăluită de Doug Wright, regizat de Lisa Peterson, fragmente din viața lui Levant sunt oferite de oamenii nervoși care se plimbă prin dressingul lui Oscar, cum ar fi președintele NBC Robert Sarnoff (Peter Grosz), care este disperat să evite orice discuție pe cameră despre sex. , politica sau problemele personale ale lui Oscar care ar putea deranja audiența NBC; Jack Paar însuși (Ben Rappaport) care încurajează orice va garanta un rating; o tânără clonă de rețea (Alex Wyse) care este cel mai mare fan al lui Oscar; Alvin Finney (Marchant Davis), un asistent medical desemnat să păzească medicamentele pe care le-a adus (în caz de urgență) din gunoiul pe care Oscar îl cheamă acasă; și soția îndelungată a lui Oscar, June (Emily Bergl). Extragând de la el faptele vieții lui tulburate și indiciile personalității sale, toate sunt folii perfecte pentru vedetă.

Ar fi senzațional Sean Hayes și ce vedetă este! Într-o performanță plină, plină de viață, luxoasă și educată, el este ocupat ca o autostradă și se distrează fără pauză: mijind la obiecte imaginare prin vedere încețoșată, torturat și într-o durere constantă, atât reală, cât și imaginară, dar hilar. Hayes este exact așa cum îmi amintesc de Levant – un schizofrenic de renume mondial al cărui talent pentru umorul extemporaneu a produs rezultate controversate – cu fiecare tic și încruntat la locul lor. I s-a spus că, dacă nu se împinge, îl au pe liderul cubanez Xavier Cugat să-l înlocuiască, Oscar se repetă: „Omul este la muzică ceea ce Del Monte este la ananas proaspăt!” Nu este ușor să fii amuzant, îngrozit, irascibil și la șase metri distanță de o criză nervoasă dintr-o dată, dar Sean Hayes este un miracol al mișcării, al timpului și al surprizei. Nu știi niciodată de unde vine următoarea replică comică și, uneori, în această piesă lungă de un singur act, fără pauză, există chiar timp pentru o replică revelatoare care te face să tresăriți de sentiment. Piesa atinge relația sa cu Gershwin, a cărui muzică l-a atras pe Oscar într-o poveste de dragoste nevrotică, care a schimbat viața („Am renunțat la propria mea viață pentru a putea fi o notă de subsol în a lui”).

La ce duc toată expunerea și angoasa, desigur, este că Oscar a făcut ceea ce a făcut cel mai bine: să cânte pe Gershwin la un pian, într-o sală de concert epuizată, într-o scenă de film (dacă nu l-ai văzut niciodată). cântați fiecare membru al orchestrei cântând și dirijând „Concert în fa” în Un american la Paris, regizat de Vincente Minnelli, nu ai trăit încă). Sean Hayes se așează la Steinway lustruit, joacă triumfător întreaga „Rhapsody in Blue”, dă jos casa. Cine știa, urmărindu-l mai departe Voința și Grația, că a fost un pianist de concert desăvârșit, care oprește spectacol? Din acest motiv, și din nenumărate alte motive, se întoarce Noapte bună, Oscar într-unul dintre puținele spectacole de la Broadway pe care le-am văzut în ultimii ani și care merită cu adevărat, onest și ireproșabil ovația sa tumultoasă.