Principal Alte RECENZIE: „Te vei îmbolnăvi” este o experiență de teatru submersiv care afectează profund

RECENZIE: „Te vei îmbolnăvi” este o experiență de teatru submersiv care afectează profund

Daniel K. Isaac în „Te vei îmbolnăvi” Joan Marcus

Intri în teatru, mai dezorientat decât de obicei și îți faci griji că nu ratezi șansa de a așeza târziu. Pe măsură ce îți ridici biletul de la casa de bilete, îți reajustezi masca pentru a nu-ți aburi ochelarii, îți închizi telefonul și căștile și cereți indicații către baie înainte de a decide să vă amânați vizita până după spectacol, care urmează să înceapă în 30 de secunde. Te grăbești să cobori o serie de scări rulante, care te depune într-un hol în care pereții sunt o încețoșare de fluturași verzi. Este abia mai târziu, după apelul cortină, după ce ești aruncat înapoi în hol, după ce ai avut șansa să cercetezi aceleași fluturași, cu numere de telefon detașabile (care, la o inspecție mai atentă, sunt numere false), că îți dai seama că au fost menționate în piesă. Ieși în seara cu gheață, încurcat într-o masă incipientă de sentimente. În metrou, te uiți printre notițele tale abia lizibile (un pericol profesional de a mâzgăli în întuneric) și vezi un amestec de substantive (boală terminală, Vrăjitorul din Oz, conspirație a corbilor, uciderea corbilor) și comparații cu alte piese care simt total nepotrivit descrierii a ceea ce tocmai ai experimentat: o lucrare care atinge ceea ce pare a fi o categorie cu totul nouă - un spectacol de teatru submersiv care se îndreaptă sub piele, smulge idei preconcepute (de boală, de asigurări, de viață de apoi) și revigorează imaginația.

de unde expediază Hellofresh

O parte din ceea ce face ca „You Will Get Sick” al lui Noah Diaz să fie în premieră mondială la Roundabout Theatre Company, atât de tare și de eficient este acel „tu” nepretenționat din titlu. Bucăți mari ale piesei sunt exprimate de un narator fără trup (Dario Ladani Sanchez), care ni se adresează în mod repetat la persoana a doua, ca dintr-un roman Italo Calvino, dacă Calvino ar fi scris un roman despre oameni care se întorc la fân și sunt amenințați de corbi. Efectul este nemaipomenit în extrem, ca și cum ai fi închis într-o cameră anechoică și ai auzi sunete — pomparea sângelui, scrâșnirea dinților, semaforarea cililor — care, de obicei, abia dacă ți se înregistrează — sursa ciudată a tuturor — și care acum formează o coloană de străini. sunete în tăcerea amplificată. Chiar dacă „tu” din această piesă nu este folosit pentru a te înrola în mod activ ca protagonist, tu, adică eu, adică noi, ai fost inclus în ceea ce Lionel Trilling a numit „zumzetul și zumzetul implicației”. Ca dispozitiv narativ, este un zar încărcat: cine nu ar vrea să afle ce anume te afectează? De ce trebuie să angajezi o doamnă în vârstă (interpretată de marea Linda Lavin) pentru a-i spune surorii tale că ești bolnavă? De ce un vânzător agresiv (Nate Miller) continuă să propună ideea „asigurării păsărilor”?

„Tu” în acest caz este un personaj fără nume interpretat de extrem de versatil Daniel K. Isaac. (Niciunul dintre personaje nu primește nume în scenariul lui Diaz, care îi identifică doar ca actori 1, 2, 3, 4 și 5.) Mai întâi vedem personajul lui Isaac, actorul 1, vorbind la telefon cu personajul lui Lavin, actorul 2, care sună ca răspuns la un anunț pe care l-a pus actorul 1 căutând pe cineva care să-i dea o ureche. Scenariul piesei identifică locația ca un „oraș mare” undeva în Vestul Mijlociu, iar acțiunea se desfășoară „într-un timp înainte de telefoanele mobile”. Pe telefoanele cu fir, actorii 1 și 2 se ceartă cu privire la prețul taxei stipulate pe fluturași, înainte ca actorul 1 să-i spună unui actor 2 interrogativ „ceva pe care nu sunt pregătit să spun cuiva pe care îl cunosc”. Actorul 1, care este astmatic și suferă de o boală misterioasă care îl face să verse fân, continuă să apeleze la serviciile actorului 2, un aspirant actor, pentru a le oferi altora vestea accidentului său medical, inclusiv surorii sale (Marinda Anderson). . În orice moment negociator perspicace, actorul 2 îl determină pe actorul 1 să colaboreze cu ea la cursurile ei de actorie de seară. Setul cu gresie neagră, de la colectivul de design puncte , este echivalentul vizual al unei camere de privare senzorială și se transformă perfect dintr-o cabină de duș din apartamentul actorului 1 într-un colț de colț într-o cafenea. Iluziile care sfidează gravitația ale lui Skylar Fox sunt minunate de văzut, la egalitate cu isprăvile de prestigidizare ale magicianului Asi Wind, aflate la câteva curse cu metroul.

Sub conducerea superbă a lui Sam Pinkleton, naratorul, care rămâne nevăzut până la sfârșit, lucrează cu dibăcie în câteva moduri diferite, ca și cum ar fi un operator de centrală sau un glob ocular Emersonian care observă totul. Printr-un microfon al lui Dumnezeu, el verbalizează uneori ceea ce ar putea fi descris ca fiind monologul interior al actorului 1, sugerând disocierea care ar putea copleși o persoană care se confruntă cu o boală terminală. Alteori, naratorul recită replici care sună ca direcții de scenă care, totuși, nu corespund întotdeauna cu diferite acțiuni care se desfășoară pe scenă. În cele din urmă, el apare ca un personaj întruchipat pe care piesa ar strica să-l dezvăluie.

„Cel mai adevărat mod de a privi boala – și cel mai sănătos mod de a fi bolnav – este cel mai purificat, cel mai rezistent la gândirea metaforică”, a scris Susan Sontag. Piesa lui Diaz afirmă și disidente jucăuș de la această viziune. Este boala terminală ca una dintre uriașele păsări preistorice din piesa care smulg oameni fără avertisment? Sau este mai adevărat să spunem clar, așa cum face actorul 2 cu actorul 1, că „a căzut mult în ultima vreme, echilibrul nu este corect, corpul îi dă greș”? Cu toate acestea, o întrebare sâcâie: actorul 2 spune de fapt acest lucru despre actorul 1, sau 1 se dezvăluie astfel lui 2? „Poate că așa se întâmplă sau poate nu este”, spune o glosă tipică a naratorului omniscient. În acest fel, piesa seamănă un pic cu unul dintre acele postere lenticulare a căror imagine se schimbă din cauza celei mai mici înclinări a capului. Titlul pur declarativ al piesei te face să te aștepți la un lucru – poate o lucrare urgentă de realism social, à la „Cost of Living” – doar pentru a-ți amesteca toate punctele de referință originale. După ce am văzut piesa, m-am simțit inefabil schimbat, până la nivel celular. Pentru o piesă despre boală, este, în modul ei sub rosa, profund care afirmă viața. Du-te să-l vezi. Vei fi surprins.