Principal Alte Recenzie: „Fedora” plin de viață al Met-ului îl conduce într-o lună tristă

Recenzie: „Fedora” plin de viață al Met-ului îl conduce într-o lună tristă

Fedora de la Met. Ken Howard

Metropolitan Opera trebuie să considere decembrie 2022 drept unul dintre cele mai rele momente ale existenței sale de aproape 140 de ani. În primul rând, boala i-a jefuit Aida producția a două dintre cele mai mari vedete ale sale, apoi un atac cibernetic devastator a distrus temporar toate sistemele informatice ale organizației. Deși nicio operă nu a fost anulată, vânzarea biletelor a devenit aproape imposibilă timp de mai bine de o săptămână. Directorul general Peter Gelb a anunțat apoi că, din cauza unei scăderi prelungite de box office, Met a fost forțat să retragă peste 30 de milioane de dolari din dotarea sa și va reduce numărul de spectacole din sezonul viitor cu zece procente.

În plus, Gelb a împărtășit recent entuziasmul acelui public pentru lucrările compozitorilor în viață, și anume Akhnaten, Focul închis în oasele mele și Orele- a încurajat compania să producă din ce în ce mai multe dintre ele în viitor. Membrii publicului alarmați că acest lucru va avea ca rezultat o deplasare profundă față de lucrările clasice din trecut poate fi înveselit de ovațiile care au salutat o nouă producție plăcută de Fedora de Revelion, oferind Met-ului un final fericit pentru îngrozitorul său decembrie!

Absent de la Met de un sfert de secol, Giordano este rar realism potboiler a jucat-o pe frumoasa soprană bulgară Sonya Yoncheva în rolul principal al unei prințese ruse văduve, bogate, ale cărei decizii proaste cu privire la viața ei amoroasă complicată au dus la sinuciderea ei grăbită în momentele de încheiere ale operei. Ea și tenorul polonez Piotr Beczala, în rolul extraordinar al contelui Loris Ipanoff, au îmbrățișat cu entuziasm împlinirea anilor 20. th melodramă secolului, una plină de litere blestemate și neînțelegeri fatale. Carisma lor flamboyantă a încălzit opera de modă veche, mai ales într-un duet amoros pasionat care a dus actul al doilea la o încheiere fulgerătoare.

Met a oferit întotdeauna putere de megawatt în fața iubitorilor nefericiți ai operei de când a fost prezentată Fedora Primele spectacole ale lui în SUA în 1906, cu Lina Cavalieri și Enrico Caruso, acesta din urmă crease rolul lui Loris la premiera mondială cu opt ani mai devreme. Maria Jeritza și Giovanni Martinelli au fermecat apoi publicul Met în anii 1920, după care Fedora a dispărut timp de aproape șaptezeci de ani până când a fost reînviat pentru Mirella Freni și Placido Domingo în 1996.

Din păcate, Met a ales să nu revigoreze producția generoasă Freni-Domingo a lui Beppe de Tomasi: noua punere în scenă eficientă a lui Sir David McVicar nu a fost o îmbunătățire semnificativă, iar seturile „Cutie chinezească” ale lui Charles Edwards, care încorporau rămășițe ciudate din fiecare act precedent, păreau ieftine și confuze. . Cu toate acestea, costumele elegante ale lui Brigitte Reiffenstuel au uimit, în special rochiile ei zdrobitoare pentru Yoncheva, pe care diva le-a purtat cu un aplomb uluitor.

Fedora nu a atins niciodată popularitatea de durată a Andrea Chenier, Cea mai faimoasă operă a lui Giordano, care a avut premiera cu doi ani în urmă Fedora. Ambele se amestecă pasiuni personale și politice, dar mai expansive Chenier o face cu mai mult succes. Ca a lui Puccini aspru, fedora se bazează pe o piesă a lui Victorien Sardou. În cursul inițial din 1882, Sarah Bernhardt a creat senzație purtând o pălărie moale din fetru, care a ajuns să fie cunoscută ca un fedora.

a lui Puccini Tosca librettiștii au distilat cu experiență piesa întinsă a lui Sardou, dar adaptarea lui Arturo Colautti pentru Giordano pierde prea des concentrarea, diluând drama. Primul act arid din punct de vedere muzical al operei funcționează ca puțin mai mult decât un prolog atenuat care stabilește presupunerile greșite care vor condamna afacerea Fedora-Loris. În timp ce o fermecătoare Rosa Feola și Lucas Meachem au excelat în rolul Olga și De Sirieux, arii atractive ale personajelor lor și interacțiunile cochete se abat neliniştit de la intriga. Pianistul Bryan Wagorn și-a aruncat solo-ul în actul al doilea cu brio în timp ce a fost invitat de McVicar să-l interpreteze pe Boleslao Lazinski ca un fel de om de știință prost.

Pentru a treisprezecea sa producție Met, regizorul scoțian a atras, probabil, portrete nuanțate și hotărâte de la directorii săi. Cu toate acestea, el și-a continuat și obiceiul putred de a introduce distragerile care încurcă mai degrabă decât luminează. Pentru Fedora a acordat o importanță nejustificată contelui Vladimiro, logodnicul răufăcător al eroinei. Setul din primul act al lui Edwards a prezentat un spațiu liber mare care s-a dovedit a fi un scrin prin care observăm agonia prelungită a contelui – de ce? Vladimiro (interpretat de un actor necreditat) apoi a reapărut de două ori ca o fantomă; cel mai dăunător, el s-a furișat în timpul finalului, atrăgând ochii publicului de la chinurile primadonei.

O veterană a cunoscut-o pe Mimi, Violetta și Desdemona, mereu dragă Yoncheva a murit din nou cu experiență. Soprana a portretizat emoționant căderea rapidă a prințesei de la fericirea extatică la o disperare nemiloasă. Vocal, rolul Fedorei nu se potrivește însă ideal. Nu taxează notele uneori precare și slabe ale lui Yoncheva, dar scrisul lui Giordano cere mai multă vigoare curajoasă și plină de energie decât a fost capabilă să ofere Yoncheva. Cu toate acestea, eleganța și patosul ei au creat o Fedora dragă. După un „Amor ti vieta” accidentat, aria de succes foarte scurtă a operei, Beczala și-a găsit repede poziția și a revărsat cu încredere o intensitate fierbinte, în timp ce Loris l-a urmărit mai întâi, apoi și-a respins iubitul greșit.

Spectacolele frecvente ale repertoriului italian ale dirijorului Marco Armiliato la Met pot cădea într-o rutină leneșă, dar el adoră în mod clar Fedora iar sâmbătă seara și-a însoțit atent cântăreții cu grijă și perspicacitate. Orchestra Met s-a bucurat de unele dintre cele mai somptuoase scrieri ale lui Giordano, deși punctele maxime ale partiturii nu ajung destul de des.

În timp ce toată lumea ar putea enumera multe lucrări – ambele vechi și nou — merită mai mult talentul și dolarii pe care Met i-a dedivit Fedora, puțini se pot certa cu rezultatul: o seară incitantă de operă italiană plină de trup la cel mai irezistibil!