Principal filme Recenzie „Originea”: Ava DuVernay aduce o intimitate tangibilă problemelor complexe

Recenzie „Originea”: Ava DuVernay aduce o intimitate tangibilă problemelor complexe

Aunjanue Ellis-Taylor în Origine . Atsushi Nishijima/Neon

Ar fi fost o alegere evidentă pentru Ava DuVernay să facă un documentar din cea mai bine vândută carte a lui Isabel Wilkerson. Casta: Originile nemulțumirilor noastre . Dar drama rezultată, scrisă și regizată de DuVernay, este mult mai convingătoare, interogând concepte extrem de complexe cu considerație și o gravitate surprinzător de emoțională.

ORIGINE ★★★1/2 (3,5/4 stele )
Regizat de către: Ava DuVernay
Compus de: Ava DuVernay
În rolurile principale: Aunjanue Ellis-Taylor, Jon Bernthal, Vera Farmiga, Audra McDonald, Niecy Nash-Betts, Nick Offerman, Blair Underwood, Emily Yancy
Timpul pentru alergat: 141 de minute.

Aunjanue Ellis-Taylor joacă rolul lui Wilkerson, care a publicat Castă în 2020. Cartea larg lăudată a explorat rasismul în S.U.A. ca rezultat al unui sistem de caste, comparabil cu cele din India și Germania nazistă. A fost – și rămâne – extraordinar de impactant, prezentarea de idei a oferit o nouă lentilă prin care să vedem istoria americană. În film, DuVernay îl atașează pe spectator de Isabel, o jurnalistă în adâncul durerii după pierderea bruscă a soțului ei (Jon Bernthal). Ea este în pragul unei idei, care este declanșată de uciderea lui Trayvon Martin (Myles Frost), un tânăr de culoare care tocmai se îndrepta spre casă.

Aproape niciodată nu este interesant să vezi un scriitor scriind pe ecran. Dar DuVernay evită oboseala acelui trop, introducându-ne în imaginația Isabelei. Ea folosește scene istorice evocatoare pentru a recrea momente și figuri din cercetările extinse ale lui Isabel, inclusiv un bărbat german pe nume August Landmesser (Finn Wittrock), care a fost pedepsit de naziști pentru relația sa cu o femeie evreică (Victoria Pedretti). Inițial, conexiunile lui Isabel par slabe – ce legătură are tratamentul naziștilor față de evreii cu rasismul în America? Dar pe măsură ce ea încearcă să înțeleagă mai bine, la fel și noi, mai ales odată ce personajul călătorește în India pentru a afla despre daliți.

Există o poezie vizuală și emoțională inerentă în modul în care DuVernay spune povestea, trecând între durerea imensă a lui Isabel la momentele de suferință din trecut și prezent din cauza inegalității. Ea are o empatie pentru toată lumea, chiar și pentru cei care nu sunt de acord cu Isabel și este imposibil să pleci din film fără să te întrebi de ce unii oameni sunt tratați atât de diferit decât alții. Wilkerson a oferit o mulțime de răspunsuri la această întrebare în cartea sa, deși filmul nu face neapărat același lucru. În schimb, DuVernay prezintă unele dintre cercetările și concluziile din Castă fără judecată. Casta este o posibilitate de inegalitate, ne spune filmul, dar cel mai important lucru este că recunoaștem că este o forță mereu prezentă cu care trebuie luată în calcul.

DuVernay trebuia inițial să facă Origine pentru Netflix, dar după ce streamerul a renunțat la proiect, s-a chinuit să găsească un nou studio. Ea a câștigat și a făcut-o oricum, dar filmul a fost ignorat în mod ciudat în timpul actualului sezon de premii. Este regretabil pentru că performanța lui Ellis-Taylor este frumoasă, impregnată cu o putere emoțională care este palpabilă prin ecran. Niecy Nash-Betts, care o interpretează pe verișoara și încrezătoare a lui Isabel, o are în liniște, la fel ca și Bernthal, care scenele sunt, prin proiectare, mult prea puține. Filmul îmbrățișează o intimitate tangibilă și o sferă largă de ambiție și funcționează în mare măsură. S-ar putea să-i facă pe unii telespectatori să se simtă inconfortabil sau frustrați, dar nu-i așa? Cu toate că Origine cu siguranță ar fi putut fi un documentar, abordarea lui DuVernay este mult mai interesantă și emoționantă.