Principal artele Recenzie: „Peter Grimes” de la Met Opera explorează o paria și o justiție

Recenzie: „Peter Grimes” de la Met Opera explorează o paria și o justiție

De la stânga: The Met prezintă PETER GRIMES a lui Benjamin Britten
John Doyle, producție/regizor; Nicholas Carter, dirijor Fotografie de RICHARD TERMINE

Duminică după-amiază, Metropolitan Opera și-a continuat cel mai neconvențional sezon, urmărindu-l pe cel al lui Shostakovich Lady Macbeth din Mtsensk cu a lui Britten Peter Grimes , o a doua capodopera de la mijlocul secolului XX,

Opera sumbră a lui Britten poate fi o provocare, deoarece se concentrează pe un pescar brutal, posibil ucigaș, ostracizat de satul său corupt. Ciocnirea controversată dintre Grimes și vecinii bârfători și necompleți duce inexorabil la sinuciderea lui în afara scenă în momentele de încheiere a lucrării. Echipa remarcabilă formată din Allan Clayton și Nicholas Carter, tenor și dirijor al problemei de primăvară trecută Cătun , a galvanizat o revenire puternică a Grimes la Met pentru prima dată de când a avut premiera în 2008, producția mult batjocorită a lui John Doyle.

Călărie mare după renașterile de succes de pe Broadway Todd Sweeney și Companie, Doyle a greșit singurul său proiect Met de până acum. Cea mai controversată trăsătură a sa rămâne enormul set monolitic opresiv al lui Scott Pask, presărat cu uși și ferestre. Periodic, personajele apar la acele deschideri trecând în minte fie un calendar de Advent, fie Râsul lui Rowan și Martin, spectacolul de comedie de televiziune din anii 1960. Zidul greu poate sugera mediul opresiv în care se luptă Grimes, dar nu face nimic pentru a evoca satul de pescari englezesc din secolul al XVIII-lea, văzut în costumele de epocă ale lui Ann Hould-Ward. Reînviat de J. Knighten Smit, punerea în scenă a lui Doyle împinge adesea decorul întunecat atât de mult înainte (destul de zgomotos duminică după-amiază), încât o mare parte a acțiunii este înghesuită pe marginea din față a scenei.

Poate inspirat de compozitorul său deschis gay, unele producții recente ale Grimes au sugerat că comportamentul antisocial al pescarului condamnat ar putea rezulta din suprimarea homosexualității, dar Doyle în mod clar nu este interesat de această interpretare. Clayton nu atenuează comportamentul violent al lui Grimes față de tânărul său ucenic și de Ellen Orford, simpatica sa iubită. Cu toate acestea, cântecul obsedant de frumos al tenorului merge departe în a încuraja o oarecare simpatie pentru Grimes, în timp ce orășenii se unesc în mod repetat cu el.

cât au făcut Star Wars ultimii jedi

S-a susținut că adevărații protagoniști ai operei sunt sătenii, iar corul Met, îmbrăcat în negru, al lui Donald Palumbo, s-a ridicat feroce la sarcina cu condamnările sale puternic înspăimântătoare ale lui Grimes. Producția lui Doyle nu încearcă niciodată să individualizeze membrii corului; rămân o gloată răuvoitoare, unică. Cu toate acestea, mai mulți membri ai distribuției s-au remarcat prin caracterizările lor înțepătoare.

Patrick Carfizzi, recent iubitorul Met al echipei Tosca Sacristan, a excelat ca Rândunica a cărui interogare și exonerare a lui Grimes deschide opera. Sunetul lui Chad Shelton, Bob Boles, a sugerat că tenorul ar putea face el însuși un bun Grimes. Și în timp ce Justin Austin a radiat poate prea multă voință în calitate de furnizor de laudanum Ned Keene, baritonul său suav și-a pus amprenta.

Cu toate acestea, proeminența continuă a lui Adam Plachetka la Met, în special în rolurile principale ale lui Mozart, rămâne derutantă. În calitate de Balstrode, el s-a poziționat mecanic, iar baritonul său grav de bas devenea din ce în ce mai agitat pe măsură ce după-amiaza înainta. Puțină din simpatia lui Balstrode pentru Grimes a apărut, iar sugestia lui devastatoare ca Grimes să se sinucidă s-a dovedit de-a dreptul răuvoitoare.

Doamna Sedley a lui Michaela Martens a căzut adesea într-o caricatură agitată, deși și-a exprimat cu aciditate scena „Cea mai urâtă crimă”. Denyce Graves ar fi putut odată să fi făcut o mătușă eficientă, dar de ceva vreme mezzoa ei a fost într-o stare jalnică care a compromis serios răpitorul cvartet de femei.

Jerry Lewis încă trăiește

Nicole Car a oferit o Ellen neobișnuit de directă, coaptă cu bunătate convingătoare. Duetul ei scurt și emoționant neînsoțit cu Clayton sugera un moment rar de simpatie între ei: o privire a ceea ce ar fi putut fi. Interogarea ei îngrozită a ucenicului traumatizat a dezvăluit o actriță cântăreață emoționantă, iar aria rafinată „Broderie” a lui Car a oferit o oază minunată și foarte apreciată în mijlocul autodistrugerii în spirală a lui Grimes.

marvel vs dc box office

Spre deosebire de explozivul tenor dramatic canadian Jon Vickers al cărui Grimes a dominat scenele mondiale timp de aproape două decenii, Clayton se întoarce la tradiția engleză mai puțin extravertită a lui Peter Pears, creatorul rolului principal și partenerul de viață al lui Britten. La fel ca Pears, Clayton a interpretat multă muzică baroc și lieder și a adus o abordare delicat nuanțată a momentelor mai melancolice și mai lăuntrice ale lui Grimes. Totuși, el a chemat puterea de sunet necesară pentru mâniile bietului om; mania lui incontrolabilă, cu ochi sălbatici, făcea pe cineva să înțeleagă temerile orășenilor.

Carter, care fusese atât de impresionant în luminarea complexității complicate ale lui Dean Cătun, a atras din nou cântare magnifică din orchestra Met, în special în cele patru glorioase Sea Interludes. De asemenea, palpitant a fost atingerea fermă pe care a adus-o ansamblurilor arzătoare în care sătenii se înfurie împotriva lui Grimes.

După săptămâni de numai opere din secolele al XVIII-lea și al XX-lea, Met săptămâna viitoare se întoarce în sfârșit cu răzbunare către Verdi care lansează patru opere— La Traviata, Don Carlo, Rigoletto și Aida- în următoarele șase săptămâni.