Principal teatru Recenzie: Piesele de memorie sunt uriașe în teatru chiar acum, dar „Examenul de memorie” poate fi ușor de uitat

Recenzie: Piesele de memorie sunt uriașe în teatru chiar acum, dar „Examenul de memorie” poate fi ușor de uitat

Alfred Gingold și Bekka Lindström în „The Memory Exam” de la Oberon Theatre Ensemble la teatrele 59E59 Fotografie de Carol Rosegg

Amintirile au un moment în afara Broadway: sunt nicovale care ne țin sau bilete pentru eliberare? La începutul acestei primăveri, Ensemble Studio Theatre a montat liniștitul hipnotizant „ceea ce ești acum” al lui Sam Chanse, în care Pia, o studentă la neuroștiințe explorează legătura dintre memorie și frică. Piesa, care este a fi transmis gratuit până pe 25 septembrie, integrează în mod impresionant discuțiile științifice despre formarea amintirilor pe termen scurt și lung cu socoteala unei familii cu moștenirea genocidului cambodgian. Mai recent, Theatre for a New Audience și-a oferit propria piesă de memorie bazată pe istorie. Creat și interpretat inițial la The Laboratory for Global Performance and Politics de la Universitatea Georgetown și rulând până pe 9 octombrie, Amintiți-vă asta: Lecția lui Jan Karski este o piesă de teatru cu un singur om, cu David Strathairn în rolul lui Karski, un luptător polonez de rezistență care a transmis națiunilor aliate relatări ale martorilor oculari despre ghetoul din Varșovia și lagărul nazist de exterminare din timpul celui de-al Doilea Război Mondial – doar pentru ca apelurile sale în numele poporului evreu să fie respinse de către secretarul britanic de externe și președintele Franklin D. Roosevelt.

Un al treilea participant în acest amestec de jocuri de memorie este „ Examenul de memorie ”, în care personajele riscă să nu-și amintească prea multe, dar să uite. Produsă de Oberon Theatre Ensemble, piesa se desfășoară într-un viitor hobbesian nu atât de îndepărtat, când vârstnicii care dau semne de uitare sunt raportați Biroului de Sănătate și Wellness Publică (PHAWB) de către străini, prieteni și cunoștințe. Așa cum Dale, un psihoterapeut interpretat de Vernice Miller, le spune celorlalte personaje, „un derapaj poate fi suficient”, chiar și pentru lucruri aparent banale, cum ar fi golirea numelui președintelui sau a propriului număr de telefon. Cei care prezintă pierderi de memorie sunt apoi supuși examenului titular, pe care majoritatea nu îl promovează. Unele cupluri mai în vârstă predispuse să uite au început să se sinucidă împreună. „Ei îl numesc să faci „R și J” – prescurtare pentru Romeo și Julieta”, reflectă un personaj ironic.

Într-o notă a dramaturgului introdusă în program, aflăm că pandemia a inspirat direct piesa lui Steven Fechter. „În timpul închiderii, când unii politicieni au sugerat că seniorii ar trebui să fie dispuși să se sacrifice pentru binele economiei, mi-am dat seama că miza piesei mele trebuie să fie mai mare […] lumea distopică a piesei reflectă lumea de care mă temeam că suntem. îndreptându-se spre.” Mai întâi ca tragedie, apoi ca farsă. Chiar și ca farsă, totuși, ceea ce pare a fi o premisă interesantă nu ajunge adesea la livrare. Oricât de mult ne-ar face să credem Fechter și regizorul Terrence O’Brien că ne-am pătruns într-o „distopie”, în cele 80 de minute ale piesei, ne îndreptăm mereu spre o lume atât de înfricoșătoare, care rămâne într-o distanță cețoasă. Ca atare, nu suntem niciodată surprinși să simțim că miza este mult mai mult decât academică.

Gus Kaikkonen, Vernice Miller, Bekka Lindström și Alfred Gingold în THE MEMORY EXAM de la Oberon Theatre Ensemble la teatrele 59E59 Fotografie de Carol Rosegg

Când piesa se deschide, auzim zgomotul slab al cocoșilor care cântă în fundal și vedem, pe un perete de sus, silueta copacilor cu ramuri asemănătoare degetelor îndreptate acuzator unul către celălalt (Tamara Honesty a făcut scenografia). Un grup de trei s-au adunat în jurul unei stânci uriașe, deși neconvingătoare, pentru a învăța de la Dale cum să promoveze examenul de memorie, care se apropie în câteva zile scurte. Rezultatul este că această poiană secretă din pădure este lipsită de camere de supraveghere și de presupusi snitches; Dezavantajul este că nu există facilități la distanță de scuipat, deși Dale a adus cu grijă o rolă de hârtie igienică. După ce a încasat o taxă de la Jen (Bekka Lindström), soțul ei Hank (Alfred Gingold) și Tom (Gus Kaikkonen), Dale explică că testul este înșelător de simplu: administratorii le vor arăta cinci obiecte de reținut. Problema este că trebuie să redenumească cele cinci obiecte după ce au fost distrași de câteva alte întrebări; dacă nu își amintesc nici măcar un obiect, mor.

Pentru a-i ajuta pe septuagenari să-și îmbunătățească șansele de reamintire, Dale îi pune să exerseze prin încorporarea a cinci obiecte într-o memorie puternică, ușor editată. Tom, Jen și Hank își împărtășesc, pe rând, poveștile cu grupul, încorporând obiectele – unul implică o aventură cu un student, altul o întâlnire extraordinară cu îngerii. Cu toate acestea, cu cât Dale a explicat mai mult strategia ei de antrenor, cu atât am devenit mai dubios. Are Dale vreun motiv ascuns în a auzi poveștile acestor oameni? Ar putea fi un agent sub acoperire de la Birou? Chiar dacă mnemonicul ei funcționează, pare nerealist să ne așteptăm ca fiecare dintre septuagenari să vină cu o poveste vie, în timp ce părăsește întrebările instructorului menite să-i pună în cale. Unele dintre personaje sunt, de asemenea, suspicioase față de Dale – cel puțin la început. Dale începe să dezvolte încredere cu ei spunându-le că s-a implicat în eforturile de a ajuta persoanele în vârstă să treacă examenul după ce soțul ei – un „profesor distrat tipic” – a primit o convocare de la Birou și nu a mai fost niciodată auzit de el. De atunci, ea a condus pe furiș o tabără de pregătire pentru o singură femeie pentru a-i ajuta pe oameni să treacă la examen, care implică depistarea persoanelor care au promovat și să învețe cât mai multe despre test.

Vernice Miller, Gus Kaikkonen, Bekka Lindström și Alfred Gingold în THE MEMORY EXAM de la Oberon Theatre Ensemble la teatrele 59E59 Fotografie de Carol Rosegg

Dacă bătrânii au uneori probleme în a-și aminti să aducă bani, capacitatea lor de a-și aminti fragmente din „Hamlet”, poeziile lui Emily Dickinson și psalmii din Biblie nu este împiedicată în mod similar. Tocmai în aceste momente jocul se tensionează după credulitate. Deși are sens ca Tom, un fost profesor de engleză, să poată cita din „Hamlet” și „Howl” al lui Allen Ginsberg, atunci când Jen și Hank intervin cu pasaje lirice despre memorie, încep să sune ca niște muști. Squint și aproape că poți să crezi că trio-ul sunt profesori care se trântesc după o întâlnire de departament. Sentimentul de urgență prinde în a doua scenă, la o săptămână după prima întâlnire a grupului. Dale așteaptă în același loc desemnat din pădure pentru a vedea dacă apar Hank, Tom sau Jen: dacă niciunul nu o face, va ști că niciunul dintre ei nu a promovat examenul. Când unul dintre ei apare – nu voi spune cine – piesa începe să-și simtă ovăzul. Întrebarea, pusă anterior de Dale, despre ce prețuiesc mai mult personajele – intimitatea sau viața lor – începe să pară mult mai puțin abstractă. Având în vedere încă 20 de minute, piesa ar fi putut lua o întorsătură interesantă, bazată pe sentimentul că dintr-o dată totul a fost pus în joc. În schimb, tot ceea ce obținem este un switcheroo de ultimă oră, nu în întregime credibil, care stropește la un deznodământ anticlimatic. În ciuda titlului său, „Examenul de memorie” pare să fi fost mai puțin condus de unii guvernatori. remarci dureroase despre revigorarea economiei prin sacrificarea cetățenilor în vârstă decât despre acea altă valoare mult abuzată a erei Trump: încrederea între membrii unei comunități.