Principal artele Recenzie: Muzica poartă drama în Norma lui McVicar

Recenzie: Muzica poartă drama în Norma lui McVicar

O femeie tulburată îngenunchează în fața unei femei care cântă într-un spectacol de operă.
Sonya Yoncheva ca Norma și Ekaterina Gubanova ca Adalgisa în „Norma” de Bellini. Foto: Marty Sohl/Metropolitan Opera

Al doilea act al lui Bellini Regulă conține două răsturnări de situație – unul un act de solidaritate și celălalt un act de auto-inmolare.

După ce a dezvăluit că preotesele druide Norma și Adalgisa sunt îndrăgostite fiecare în secret de proconsulul roman Pollione, complotul depinde de ceea ce vor face femeile în continuare: se vor întoarce una pe cealaltă? Și va trage Norma o Medeea, așa cum sugerează mitul care bântuie opera, ucigându-și copiii și noua flacără a iubitului ei?

Norma – în mare parte prin spiritul de corp arătat de tânăra acolită Adalgisa – scapă în cele din urmă de rândul Medeei spre distrugerea exterioară. Dacă Medeea este o fantezie despre furia feminină, Regulă este o meditație asupra a ceea ce înseamnă să trăiești la nivelul propriilor idealuri, chiar și – sau mai ales – după ce le-ai compromis.

Adalgisa, a doua eroină a operei, creează prima întorsătură dezvăluind că loialitatea ei se află față de Norma într-un moment de dragoste radicală care transcende sentimentele ei pentru Pollione. Eroismul Normei nu este atât de imediat sau la fel de simplu. Îl iubește pe proconsul roman, dar mai mult decât atât, dacă Pollione o va părăsi pentru Adalgisa, va pierde totul: statutul, copiii și probabil viața. A lui este mai mult decât o trădare romantică. Pollione este un dușman al druidilor, făcând din Norma o trădătoare pentru poporul ei.

Este important să o arătăm pe Norma ca pe o potențială Medeea, și nu doar pentru că Met a invitat la comparație, deschizând sezonul cu acel mit special. Publicul trebuie să o vadă pe Norma, disprețuită de dragoste, atacând Adalgisa și să contemple pruncuciderea pentru a înțelege puterea alegerii finale pe care o face în timp ce se clătina pe punctul de a fi definită total de furia ei și, astfel, să se piardă pe ea însăși.

În a doua întorsătură a operei, Norma evită această soartă oferindu-se nu zeului druid Irminsul, ci zeiței căreia se roagă în „Casta Diva”. Regulă își câștigă sfârșitul devastator mai mult decât multe tragedii de bel canto. Odată ce își trădează oamenii, Norma nu poate avea un final fericit, ci doar diverse finaluri tragice – unele nobile, altele mai puțin. În ultimele ei momente, Norma își revendică identitatea, cântând „Norma nu minte” în timp ce urcă pe rug pentru a comite ceea ce nu este doar un act de auto-inmolare, ci și un act de autodefinire. Ea devine din nou întreagă și, făcând acest lucru, își reafirmă dragostea pentru Adalgisa și pentru oamenii ei.

Sonya Yoncheva Nu este străină de rol, după ce l-a cântat anterior la Royal Opera House, dar a avut totuși o sarcină grea pe mâini să cânte Norma la Met. Norma este un rol infam de dificil din punct de vedere vocal, fiind și una dintre cele mai complexe și tragice eroine de operă. Norma lui Yoncheva arată și se simte tânără, cu puțin din gravitatea impunătoare a unei mari preotese. În schimb, soprana ne oferă un personaj în pragul colapsului.

„Casta Diva” ei, cântată la un tempo pedepsitor de lent, este mai mult nedumerire decât perfecțiune, cu alegeri ciudate de frazare și respirații acolo unde nu le este locul. Italianul este adesea ascuns sau pierdut în întregime. Cu toate acestea, în aproape toate scenele ulterioare, vedem o artistă care stăpânește mai ferm instrumentul ei și capabilă să elibereze un sunet moale și flexibil, care se joacă deosebit de frumos cu cel al colegelor ei, chiar dacă acea voce nu se stabilește niciodată pe deplin. Yoncheva se îmbunătățește pe măsură ce noaptea trece, oferind o scenă finală demnă de personajul ei.

Din pacate, Sir David McVicar Regia lui o face deseori pe Norma titulară zvâcnind, ca și cum ar fi transformată într-o păpușă de cârpă de emoțiile ei, negând demnitatea personajului și făcându-i mișcările să pară lipsite de scop – ceva care se traduce în întreaga producție. Refrenul suferă mai ales de această lipsă de direcție aparentă. Druizii acoperiți de gumă nu aveau prea multe lucruri semnificative de făcut și mult timp pe scenă pentru a o face, ceea ce a dus la o mulțime de frecvență și de joc cu săbiile.

Pe tot parcursul spectacolului, personajele evită contactul vizual în momentele emoționale culminante, mișcându-se înainte și înapoi fără o motivație clară, iar personajele secundare atrag atenția de la lead-uri cu agitația și ritmul lor. Există niște imagini uimitoare – liftul de scenă care duce la casa Normei, care arată ca interiorul unui baraj de castori șic sau al unui tumbleweed deosebit de elegant, este în mod corespunzător fabulos, la fel ca explozia de culoare de la începutul actului al treilea – dar aceste imagini vizuale tind să se estompeze într-o splendoare blandă paradoxală. Sunt multe de privit, dar nu este întotdeauna clar ce ar trebui să facem de fapt vedea în toate gri, albastru, maro și ruginiu.

În calitate de lider druid, Christian Van Horn se strecoară cu ușurință în rolul lui Oroveso, deși blocarea lui McVicar îi dăunează mai presus de toate celelalte piste, deoarece scenele sale implică în mod universal refrenul. Totuși, arată perfect în rol și are o voce bună; Scenele sale de început dezvăluie o margine mai fragilă și mai fragilă a tonului său, dar o perfecționează în bogăție caldă prin actul al doilea, înmoaie personajul său doar suficient pentru a îmbogăți ultimele momente ale lui Oroveso cu patos afectiv.

Ray donovan sezonul 2 recapitulări

Mezzo-soprano Ekaterina Gubanova în rolul Adalgisa este un far de fermitate și statornicie atât în ​​caracter, cât și în livrare. Ea surprinde dragostea profundă și solidaritatea radicală a Adalgisei față de Norma – în caracterizarea ei, tânăra preoteasă radiază un sentiment de noblețe calmă. Ea rămâne consecventă pe tot parcursul producției, oferindu-ne un sunet suplu lustruit până la o strălucire profundă, aurie. Duetele ei cu Yoncheva sunt punctul culminant al filmului tragedie lirică . În sfârșit, li se permite să se privească unul la altul în timp ce navighează în cadențe duble magnifice, angajamentul lui Norma și Adalgisa este consolidat pe măsură ce cântăreții își trag o nouă vigoare unul de la celălalt.

Michael Spyres, în rolul trădătorului Pollione, are un sunet viu, imediat – robust pentru un tenor – iar intrarea sa în Actul I transformă spectacolul într-un focus vocal clar. Prima sa arie afișează o voce cu bogăție untoasă și putere fulgerătoare, dar notele sale înalte timpurii se simt puțin ciupit în comparație cu generozitatea fluidă a vocii sale mijlocii. La fel ca Yoncheva, prezența vocală a lui Spyres se uniformizează pe măsură ce noaptea înaintează, iar până la scena finală, s-ar putea să mă fi îndrăgostit de Pollione. Spyres conferă personajului o sinceritate îmbogățitoare și își lasă vocea să facă treaba dramatică.

Direcția lui Maurizio Benini oscilează între plin de viață și soporică; uvertura este energică și proaspătă, dar ocazional, ca în „Casta diva”, își lasă cântăreții să ia lucrurile prea încet. Ansamblurilor se descurcă mai bine, cu Benini mai clar în control, iar orice pași greșiți se topesc în scena terminală în care își conduce distribuția către un final emoționant care împacă melodrama intrigii cu serioase întrebări etice ridicate. Aici, în special, Norma lui Bellini prinde viață atât ca o femeie cu defecte, cât și ca o preoteasă nobilă, cu o identitate bogată – o dihotomie care se simte deosebit de autentică.

Regulă continuă la Metropolitan Opera până pe 25 martie.