Principal artele Recenzie: „Rugăciunea pentru Republica Franceză” este una dintre cele mai bune piese noi de la Broadway

Recenzie: „Rugăciunea pentru Republica Franceză” este una dintre cele mai bune piese noi de la Broadway

Molly Ranson, Francis Benhamou, Nael Nacer, Aria Shahghasemi, Betsy Aidem și Anthony Edwards (din stânga) în Rugăciune pentru Republica Franceză. Jeremy Daniel

Rugăciune pentru Republica Franceză | 3 ore 10 minute. Două pauze. | Teatrul Samuel L. Friedman | 261 W. Strada 47 | 212-239-6200

Vrem dramaturgi care prelucrează evenimentele curente, nu? Cu talent, sceptic, subversiv, atâta timp cât ne aruncă gândurile dincolo de zidurile teatrului. Joshua Harmon se ridică cu siguranță la provocare în argumentul său sobru și pasional Rugăciune pentru Republica Franceză , despre o familie evreiască zguduită de o creștere a antisemitismului european în jurul anilor 2016-17, în timp ce alegătorii Franței decid între Emmanuel Macron și candidata de extremă dreapta Marine Le Pen. Pe lângă decorul recent, relevanța dramei este inevitabil veșnic verde, o reflectare a reapariției periodice a urii globale față de evrei, din Orientul Mijlociu până la Ivy League a Americii. Chiar și așa, piesa lui Harmon pare incredibil de profetică după atrocitățile din 7 octombrie și vărsarea de sânge îngrozitoare care a urmat. Când clanul său Benhamou se hotărăște, în sfârșit, să părăsească Parisul pentru Israel, exodul lor pare mai puțin o alergare către libertate, decât o înclinare către ororile de neimaginat.

cel mai bun cartus 510 pentru ulei de hash

Rugăciune a avut premiera Off Broadway la Manhattan Theatre Club la începutul anului 2022, un strigăt de avertizare distinct la mai puțin de patru ani după împușcarea din sinagoga Tree of Life din Pittsburgh. În scenariu s-a făcut aluzie la acel atac terorist intern, dar referința a fost eliminată din versiunea Broadway, produsă tot de MTC. Poate că editarea este pentru a menține rezonanța piesei deschisă, pentru a atenua o inevitabilă nădejde. Linia în cauză a fost rostită de Patrick, un bărbat care se consideră francez în primul rând și evreu în al doilea rând – dacă este deloc. Patrick este naratorul timid, dar conflictual al piesei, fratele lui Marcelle (Betsy Aidem), matriarha a familiei solid burgheze Benhamou. Este un dispozitiv interesant de instabil. Un evreu asimilat cu înverșunare care consideră toată religia „prostii”, Patrick acționează totuși ca îngerul de înregistrare al piesei, cel care ne amintește de crimele comise împotriva evreilor de secole.

În afara Broadway, Patrick a fost interpretat de actorul inteligent și empatic Richard Topol. În prezent, rolul îi aparține lui Anthony Edwards (de la TV E.R.) , care are o calitate ironică, încurcată, care funcționează în scenele de grup, dar îl lasă neconcentrat în monologuri îndreptate către public. Totuși, dacă Rugăciune Cadrul lui a crescut clătinat, povestea centrală rămâne vibrantă și condusă cu încredere de trei femei remarcabile din distribuția originală: Aidem cu voință feroce; Francis Benhamou ca fiica genială, dar bipolară a lui Marcelle, Elodie; și Molly Ranson în rolul Molly, de vârstă universitară, o verișoară americană îndepărtată de multe ori și care petrece un an paus în Franța, în timp ce este atrasă de drama Benhamou.

Molly Ranson și Francis Benhamou în Rugăciune pentru Republica Franceză. Jeremy Daniel

Necazurile încep când fiul lor, Daniel (Aria Shahghasem), se clătinește acasă cu nasul însângerat de bătăuși de stradă. Din motive care se dovedesc a fi atât spirituale, cât și superficiale, Daniel a purtat un yarmulke pe stradă, făcându-l o țintă ușoară. „De ce nu poate fi privat?” strigă o Marcelle tulburată. „Religia nu este ceva face publicitate !” Daniel insistă că e bine și înlătură violența; tatăl său, Charles (Nael Nacer), un medic, coboară în paranoia (rațională) care se termină cu el anunțând că vrea să se mute în Israel. Marcelle, medic psihiatru, categoric nu; Daniel este surprinzător de ambivalent; iar Elodie este prea ocupată să înscrie puncte din ignoranța lui Molly yankee pentru a decide ce vrea. Elodie înțelege atât de bine argumentele pro și contra unui stat evreiesc, încât este paralizată de complexitate.

Harmon aduce o strop de dragoste transatlantică: Molly și Daniel se apropie puțin, chiar și pentru verii îndepărtați. Cu siguranță, ei fac opusul întâlnirii drăguțe: într-o noapte, vorbind târziu pe canapea, Daniel se supără când Molly se descrie ca fiind de origine evreiască. „Este un mod disprețuitor de a te referi la tine însuți”, o mustră el. 'Nu este. Este exact”, răspunde ea și, la fel ca majoritatea argumentelor pe care Harmon le construiește cu pricepere, ambele au dreptate.

Scenele care se alternează în aproape prezent sunt cele din 1944 până în 1946, în timp ce străbunicii lui Marcelle și Patrick Irma (Nancy Robinette) și Adolphe (Daniel Oreskes) așteaptă ocupația nazistă a Parisului ascunși în apartamentul lor, așteptând vestea despre lor. copiii deportați în lagărele de concentrare. Când fiul lor, Lucien (Ari Brand) și nepotul lor, Pierre (Ethan Haberfeld), se întorc acasă după ce forțele aliate și-au eliberat tabăra poloneză – amândoi slăbiți și traumatizați – este doar o chestiune de timp până să mărturisească iadul pământesc în care au supraviețuit – și relațiile pe care le-au văzut ucise.

Betsy Aidem și Molly Ranson au intrat Rugăciune pentru Republica Franceză. Jeremy Daniel

Doar după Potrivit ca cea mai bună piesă nouă de la Broadway (până acum în acest sezon), Rugăciune Cele trei ore trec rapid datorită unei distribuții puternice sub conducerea ascuțită și incisivă a lui David Cromer și a imaginilor cu gust. Designerul scenist Takeshi Kata exploatează învârtirea scenei, cu pereții apartamentului Benhamou rotindu-se în jurul unui pian central (partea familiei lui Marcelle, familia Salomon, a fost de mult timp în afaceri cu pian) pentru a elibera spațiu pentru scenele din trecut. Insulele de lumină în umbre și decolorările albastre bogate disting iluminarea frumoasă a lui Amith Chandrashaker, iar costumele lui Sarah Laux unesc perioadele de timp cu eleganță și naturalism ușor.

Este piesa puțin îngrijită, fiecare membru al familiei Benhamou ocupând un punct convenabil de-a lungul continuumului identității evreiești? Contrapunctarea perioadelor de timp schimbă caracterele în anii 1940, aplatind nuanța în favoarea victimizării? Harmon este atât de îndrăgostit de dezvăluirile comice lungi (de exemplu, ale lui Evrei răi și Admiteri ) că acordă mai multă atenție diatribei anti-americane a lui Elodie Act II (pronunțată cu măiestrie de Francis Benhamou) decât problemelor ei mentale? Da tuturor, dar scrisul este fără îndoială spiritual și suplu, iar argumentele despre identitate, patrie și antisemitism („de ce ne urăsc?”) dureros de relevante. Când cei vii și cei morți se adună în jurul pianului în ultimele momente pentru a cânta imnul național al Franței, starea de spirit este nostalgică și nostalgică. Benhamous sunt condamnați să rătăcească – de data aceasta în Israel – iar versurile „La Marseillaise” sună atât inspirat, cât și terifiant: „Hai să marșăm / Ca sângele lor impur / Să ne ude câmpurile”. Aceasta este traducerea, cel puțin; norocosi sunt cei care nu vorbesc franceza.

cum să trezești un adormit adânc