Principal filme Recenzie „Saint Omer”: O dramă captivantă în sala de judecată despre maternitate, rasă și gen

Recenzie „Saint Omer”: O dramă captivantă în sala de judecată despre maternitate, rasă și gen

Guslagie Malanda în „Sfântul Omer. Neon

La suprafață, Saint-Omer nu se prezintă ca un film deosebit de captivant. La urma urmei, este plasat în primul rând într-o sală de judecată franceză. Dar filmul, de la realizatorul documentarist Alice Diop, este atât de captivant încât abia vă puteți îndepărta ochii de la ecran după ce se termină. Diop, care a scris scenariul împreună cu Amrita David și Marie NDiaye, a bazat povestea pe un caz real al lui Fabienne Kabou, care a fost condamnată pentru uciderea fiicei sale mici, lăsând-o pe plajă pentru a fi luată de mare. Diop a participat ea însăși la proces, în timp ce era însărcinată, și a fost atât de constrânsă de mărturie încât a decis să o transforme într-o dramă. Cu toate că Saint-Omer trage din procesul în sine - folosind dialog real din sala de judecată - versiunea lui Diop este în cele din urmă ficțiune, ceea ce o face doar mai interesantă.

SFÂNTUL-OMER ★★★★ (4/4 stele )
Regizat de către: Alice Diop
Scris de: Alice Diop, Amrita David, Marie N Diaye
În rolurile principale: Valerie Dreville, Aurelia Petit, Xavier Maly, Robert Canterella, Salimata Kamate, Thomas de Pourquery
Timpul pentru alergat: 122 de minute.

Filmul îl urmărește pe Rama (Kayije Kagame), un profesor de literatură (și înlocuitorul lui Diop), care participă la procesul lui Laurence Coly (Guslagie Malanga) în orașul francez Saint-Omer. Rama, care este însărcinată, speră să scrie despre caz, folosindu-l ca bază pentru o repovestire modernă a mitului grecesc al Medeei. În schimb, ea devine încântată de mărturia lui Laurence, care nu se aliniază prea bine cu ceea ce se așteaptă Rama.

Cea mai mare parte a filmului are loc în pereții sălii de judecată, prezidată de o femeie judecător interpretată de Valérie Dréville. Laurence depune mărturie îndelungată, îndrumată de avocatul ei (Aurélia Petit), iar acele momente sunt cele mai captivante – și grăitoare. Malanga susține un masterclass de actorie în rolul lui Laurence, un imigrant senegalez educat care a rămas accidental însărcinată în timpul unei aventuri cu un bărbat alb mai în vârstă în timp ce studia filozofia. Laurence este în mod clar în conflict de maternitate și când a fost întrebată de ce și-a lăsat fiica să moară, ea răspunde pur și simplu: „Nu știu”, adăugând că speră că procesul va clarifica lucrurile pentru ea.

Infanticidul este una dintre cele mai îngrozitoare crime pe care ni le poți imagina, ceea ce, desigur, îl face pe spectator și mai curios. Pe măsură ce Laurence își explică trecutul și cum a ajuns să-și lase propria fiică pe o plajă pentru a muri, apar întrebări masive. Cum ar putea cineva să facă asta? Ce presiuni și așteptări au fost puse asupra femeilor care l-ar determina pe Laurence să ia măsuri atât de drastice? Merită să sacrifici propriile vise și libertăți pentru a aduce o nouă viață în lume? Cum judecăm o mamă care nu vrea să fie mamă?

Prin prisma sălii de judecată, Diop examinează aceste întrebări pe teme universale de maternitate, rasă și gen. Filmul parcurge cu atenție linia dintre observația intelectuală perspicace și contemplarea tulburătoare din punct de vedere emoțional. Personajele ei sunt inteligente și educate, bazându-se pe puncte de contact literare și filozofice, dar există și un sentiment de gravitate care se simte ca un pumn în intestin. O observăm alături de Rama, care este zguduită de proces, și simțim pentru Laurence, o femeie care a făcut ceva de nepăsat. În acest fel, Diop oferă tuturor un sentiment de umanitate, chiar și personajului care a comis o crimă teribilă.

Saint Omer, care a câștigat numeroase premii și este nominalizat pentru Cel mai bun lungmetraj internațional la Independent Spirit Awards, este deja unul dintre cele mai bune filme ale anului. Nu vă lăsați descurajat de setarea sălii de judecată sau de subtitrări. Acesta este un film pe care toată lumea, dar mai ales femeile, ar trebui să-l vadă. Este o experiență zguduitoare în fiecare cadru.