Principal filme Recenzie „Dune: Part Two”: în parte epopee uimitoare, în parte opera spațială pulpy

Recenzie „Dune: Part Two”: în parte epopee uimitoare, în parte opera spațială pulpy

Timothée Chalamet și Zendaya în Dune: partea a doua . Taverna Niko

În 2021, regizorul Denis Villeneuve ne-a adus prima experiență de văzut pe marele ecran a erei COVID (2020-??) în Dună , sau mai exact, Dune: Prima parte . O adaptare ambițioasă a primului volum din aclamata epopee SF a lui Frank Herbert – care a cuprins șase romane din 1965 până în 1985 – Dună a strâns opt premii Oscar la categoriile tehnice plus un premiu pentru cel mai bun film, garantând aproape că autorul canadian își va finaliza duologia. Undeva de-a lungul liniei, totuși, Villeneuve a decis că și el vrea adaptează-l pe al doilea Dună roman, Dune: Mesia , și, făcând acest lucru, sa transformat efectiv Dune: partea a doua în al doilea capitol dintr-o trilogie. Drept urmare, în ciuda faptului că s-a ajuns la concluzia intrigii primului roman, Dune: partea a doua lasă în mod deliberat un sortiment de fire atârnate care te vor lăsa fie tentați, fie frustrați.

parcuri și războaie ale stelelor recreative

DUNE: PARTEA A DOUA ★★1/2 (2,5/4 stele )
Regizat de către: Denis Villeneuve
Compus de: Denis Villeneuve, Jon Spaihts
În rolurile principale: Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Christopher Walken, Stephen McKinley Henderson, Léa Seydoux, Souheila Yacoub, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling, Javier Bardem
Timpul pentru alergat: 166 de minute.

Dune: partea a doua ridică aproape imediat de unde Prima parte a rămas, cu tânărul duce Paul Atreides (Timothée Chalamet) și mama sa, mistica Lady Jessica (Rebecca Ferguson), ascunzându-se de rivalii lor politici de pe planeta aridă Arrakis. Deși casa lor nobilă a fost exterminată din ordinul gelosului împărat Padishah (Christopher Walken), Paul și Jessica au acum o forță și mai puternică de partea lor - fervoarea religioasă a locuitorilor deșertului asupriți ai lui Arrakis, Fremen. Toate semnele indică faptul că Paul este mesia mult așteptat al lui Fremen, dar asta doar pentru că vechea ordine religioasă a mamei sale a țesut și a îndeplinit selectiv profeții în întreaga galaxie ca mijloc de control. Paul este afectat de viziuni ale unui război sfânt galactic în numele său, dar poate el să-și răzbune vechea familie și să-și elibereze noua fără să-și împlinească destinul teribil?

În ciuda faptului că a început la jumătatea romanului lui Frank Herbert, prima treime din Dune: partea a doua funcționează cu adevărat ca un act de deschidere, stabilind un nou sentiment de casă și familie printre Fremen. Ciudatul, dar onorabilul lider Fremen Stilgar (Javier Bardem) devine mentorul lui Paul și cel mai înflăcărat apostol, o figură paternă foarte diferită de statuicul Duce Leto al lui Oscar Isaac din Prima parte . Romantismul înflorește între Paul și războinicul pragmatic Chani (Zendaya), care vede profeția pentru instrumentul politic care este. Îi vedem pe Paul și pe Fremen ducând un război de gherilă îndrăzneț împotriva regimului nemilos Harkonnen, antrenându-se și creând legătura între bătălii, în timp ce supraveghetorul Harkonnen Beast Rabban (Dave Bautista) le blestemă numele cu o furie sălbatică, dar impotentă. Această simplitate clasică a filmului de aventură de la Hollywood nu rămâne mult timp (și nici nu ar trebui), dar este distractiv cât durează și oferă o bază pentru restul ciudățeniei și intrigii filmului.

Timothée Chalamet și Austin Butler în Dune: partea a doua. Taverna Niko

Problema apare de fiecare dată când narațiunea scapă de limitele planetei Arrakis pentru a avea o viziune mai largă asupra politicii galactice. Filmul se deschide cu introducerea Prințesei Irulan (Florence Pugh), ale cărei scrieri sunt împrăștiate în romanul original pentru a oferi o expunere și o perspectivă istorică asupra campaniei lui Paul. Acesta este în esență același rol pe care Irulan îl joacă aici. Ea își ridică capul ocazional, dar are un impact redus asupra poveștii și pare să existe în acest film în primul rând pentru a stabili un rol mai mare în următorul film, care ar adapta filmul lui Herbert. Dune: Mesia . Același lucru s-ar putea spune și despre Lady Margot Fenring (Léa Seydoux), care îndeplinește rolul pe care i-a prescris romanul, dar aproape că nu are rost în film. Oricine se grăbește să vadă Dune: partea a doua din dragoste pentru oricare dintre aceste actrițe apreciate va fi la fel de dezamăgită cum au fost fanii Zendaya Prima parte . Chiar și povestea continuă a Lady Jessicai – unul dintre cele mai importante momente ale primului film – se simte ca o zăpadă pentru narațiune aici, în timp ce răsplata pentru sarcina ei bizare este dată pe drum pentru o potențială continuare. Dune: partea a doua renunță în mod repetat la avânt, ceva ce nicio epopee de 166 de minute nu își poate permite să-l piardă.

Deși intriga sa poate fi încurcată și șerpuitoare, Villeneuve și echipa sa de producție premiată s-au întrecut cu Dune: partea a doua vizuale ale lui. Bazându-se pe munca lor din primul film, fiecare dintre lumi extraterestre ale filmului are o estetică distinctă și trăită în interior, în special lumea natală Harkonnen a lui Geidi Prime, care este pictată într-un monocrom puternic de soarele său negru ciudat. Scenele de luptă sunt mult mai lizibile aici decât în ​​versiunea anterioară, unde forțele Atreides și Sardaukar erau uneori imposibil de deosebit. (Strigați să lupți cu coordonatorul Roger Yuan, care joacă și un rol principal ca una dintre victimele lui Feyd-Rautha.) Deșerturile Arrakis sunt la fel de uimitoare ca întotdeauna prin prisma directorului de fotografiat Greig Fraser, iar echipa de efecte vizuale demonstrează încă o dată că CGI nu trebuie să fie sclipitor sau intruziv.

Cu toate acestea, în ciuda esteticii sale naturalistice „opera spațială pentru adulți”, Dune: partea a doua Intensitatea emoțională a lui este crescută la niveluri melodramatice, mai ales în comparație cu predecesorul său. Prima parte concentrat pe intriga liniștită a palatului și nicio performanță în Partea a doua este la fel de stratificat sau de interesant precum au fost cele ale lui Oscar Isaac sau Rebecca Ferguson în capitolul anterior. Acest lucru este de așteptat, deoarece intriga palatului a explodat acum în război deschis, dar asta are de-a face și cu procentul de personaje din acest volum care fie sunt în curs de a-și pierde mințile, fie au făcut-o deja. Atât Paul, cât și Lady Jessica sunt mai puțin stabili pe picioare datorită afecțiunilor lor psihice respective, în timp ce răufăcătorii - în special Fayd-Routha al lui Austin Butler - sunt monștri psihotici cu voci prostești. Deși nu este nimic în neregulă ca un blockbuster SF să fie prost sau pulpos, este în contradicție cu tonul stabilit în Prima parte , care este teoretic prima jumătate a acestui film.

Poate că era inevitabil ca concluzia să Dună s-ar simți cu un ritm ciudat sau incomplet, iar aceste critici nu sunt în întregime corecte. La urma urmei, sfârșitul romanului nu este tocmai „ferici pentru totdeauna”, iar această adaptare se străduiește să clarifice că nu ar trebui să aplaudăm când încep să apară creditele. Totuși, este dezamăgitor Dune: partea a doua ar trebui, ca și predecesorul său, nu atât de mult să se termine, ci pur și simplu Stop .