Principal filme Recenzie: „Pinocchio al lui Guillermo del Toro” este o animație artizanală complexă

Recenzie: „Pinocchio al lui Guillermo del Toro” este o animație artizanală complexă

Gepetto (l, cu vocea lui David Bradley) și Pinocchio (cu vocea lui Gregory Mann) în „Pinocchio al lui Guillermo del Toro”. Netflix

Cinefilii au un fel de fetiș pentru animația stop motion. Spre deosebire de soiurile desenate manual sau conduse de computer, nu a existat niciodată un flux constant de lungmetraje animate stop motion pompate din liniile de asamblare majore ale studiourilor, iar acest lucru tinde să confere filmelor stop motion statut automat de underdog. Deși această penurie face cu siguranță parte din atractia stop motion pentru cinefilii adulți care ar putea respinge în mod reflex cea mai recentă ofertă Disney sau Pixar, nu pot să nu simt că este implicat un anumit grad de snobism analogic, același sentiment care îi determină pe vedete și regizori să-și petreacă. turnee de presă lăudându-se că noul lor film nu conține „fără CGI”, chiar și atunci când aproape niciodată nu este cazul. Chiar dacă ar fi, ar fi totuși o măsurare arbitrară a calității. Aproape jumătate din lovituri în Palme d’Or de la Bong Joon-ho și câștigătoare pentru cel mai bun film Parazit conțin VFX; ca orice alt instrument de care dispune un regizor, este cât de bine este folosit care contează, nu cât costă .

PINOCCHO LUI GUILLERMO DEL TORO ★★★1/2 (3,5/4 stele )
Regizat de către: Guillermo del Toro, Mark Gustafson
Compus de: Guillermo del Toro, Patrick McHale
În rolurile principale: Ewan McGregor, David Bradley, Gregory Mann, Burn Gorman, John Turturro, Ron Perlman, Finn Wolfhard, Cate Blanchett, Tim Blake Nelson, Christoph Waltz, Tilda Swinton
Timpul pentru alergat: 114 minute.

Mai bine spus, totuși, cred că există o parte a spectatorului de film investit căreia îi place să fie conștientă de munca depusă într-un film în timp ce îl vizionează, să aprecieze și să deconstruiască efortul fizic sau creativ necesar pentru a lumina fiecare fotografie sau mutați camera într-un anumit fel sau portretizați o emoție complexă prin subtilitatea performanței. Pentru acel spectator, animația stop motion este unic atrăgătoare. La fel ca o îmbrăcăminte la comandă sau o bucătărie rafinată, o parte din bucurie este să știi că cineva a făcut asta pentru tine cu mâinile sale. Fast fashion, fast food și chiar muzicale CGI Disney sunt de asemenea realizat de mâini umane, rezultatul orelor obositoare de muncă subevaluată, dar că munca nu este la fel de transparentă o parte a produsului și, prin urmare, nu este apreciată. În schimb, stop motion este o animație artizanală, adesea lăudându-se cu numele unui singur artizan vizionar deasupra titlului, cum ar fi Coșmarul înainte de Crăciun de Tim Burton sau Dumnezeul nebun al lui Phil Tippett .

cati ani au beastie boys

Ceea ce ne aduce la Pinocchio al lui Guillermo del Toro , co-regiat de del Toro și Mark Gustafson, directorul de animație necunoscut al filmului lui Wes Anderson Fantastic domnule Fox . În această adaptare sumbră, dar jucăușă a romanului din secolul al XIX-lea al lui Carlo Collodi, tatăl îndurerat Geppetto (vocea lui David Bradley) construiește un băiat de lemn în mărime naturală, asemănător fiului său care a fost ucis într-un bombardament în timpul Primului Război Mondial. un Wood Sprite binevoitor (Tilda Swinton), acest homunculus Pinocchio (Gregory Mann) este în mod constant influențat de capriciile adulților care încearcă să-i tragă sforile în serviciul propriilor scopuri. Conducătorul circului Volpe (Christoph Waltz) vrea să profite de noutatea unei marionete care cântă și dansează singură. Ofițerul fascist Podesta (Ron Perlman) vrea să-l modeleze pe băiatul de lemn aparent nemuritor într-un soldat din armata lui Mussolini. Cât despre Gepetto, el își dorește doar fiul înapoi și, deși această dorință este mai puțin rea, nu este mai puțin crudă. Pinocchio are naivitatea unui copil și vrea să mulțumească pe toată lumea, dar cum poate el, când fiecare dintre figurile sale paterne pretinde supunere totală față de valori conflictuale?

Pinocchio atinge punctul favorabil unde se suprapun teme grele și mature și distracția ușoară, prietenoasă copiilor. Filmul abordează o mulțime de materiale întunecate, pentru adulți (se deschide cu moartea violentă a unui copil de zece ani, pentru numele lui Dumnezeu), dar spre deosebire de Labirintul lui Pan , care urmărește și un copil într-o aventură fantastică în mijlocul mizeriei unui regim fascist, Pinocchio este încă cel puțin 85% un film pentru copii. Este pe cât de obraznic, pe atât de morbid, iar cele două arome se joacă bine împreună. Anumite replici sau călușe sunt extrem de arcuite și nesubtile, dar într-un mod care se simte explicativ pentru telespectatorii mai tineri, mai degrabă decât condescendent. De exemplu, Pinocchio însuși se întreabă de ce mulțimea bisericii îl găsește atât de înfiorător, având în vedere că îi întrerupe închinându-se la o statuie de lemn, creând o metaforă a lui Hristos într-un mod care o face vizibilă copiilor, fără să o deranjeze pentru adulți. Insecta vorbitoare și aspirantul autor Sebastian Cricket (Ewan McGregor) suferă și se recuperează în mod constant de contuzii oribile, iar corpul de lemn al lui Pinocchio este centrul unei comedii de groază bizare, dar această prostie face cumva ca reprezentările filmului despre violența „adevărată” să lovească mai tare. . Acest Pinocchio este despre mortalitate, iar o astfel de poveste necesită mize mortale și consecințe mortale.

joc de intimidare legea și ordinea

Poate acesta este motivul Pinocchio se simte atât de potrivit pentru stop motion, un mediu a cărui aparentă rezistență la producția de masă corporativă îl face la fel de atrăgător pentru publicul copil și adult, dar care reprezintă și o punte unică între real și ireal. Pinocchio din poveste este un băiat de lemn adus la viață și, în esență, este Pinocchio pe care îl vedem pe ecran. Este el mai real decât îndrăgitul desen animat Disney 1940 sau descendentul său CGI din 2022 deja uitat? Nu, dar și, da. Ai putea să ții acest Pinocchio în mâini, există și cineva chiar a făcut-o. L-au mutat centimetru cu centimetru, cadru cu cadru, și l-au făcut un băiat adevărat chiar în fața ta. Pinocchio Folosirea de către stop motion nu este doar o noutate, este o întărire subconștientă a textului.

Acest lucru ar fi putut face parte din magia de a vedea Walt Disney Pinocchio în 1940, când aș fi pariat că puțini spectatori se așteptau să fie distruși emoțional de o imagine desenată de mână a unei marionete întinsă cu fața în jos în trei centimetri de . Poate această aproximare de două ori îndepărtată a unui băiețel, ireal chiar și în lumea sa fictivă, să te facă să simți pentru el? În urmă cu optzeci și doi de ani, aceasta a fost o realizare revoluționară; pentru o generație modernă care a ajuns la maturitate urlăind la filmele Pixar, este marți.

Comparațiile dintre cele două filme sunt inevitabile și, nefiind tipul nostalgic, tind să acord mai multe puncte contestatorului. Deși s-ar putea să nu marcheze un salt cuantic în meșteșugul animației (sau în estetica din ce în ce mai previzibilă a co-directorului său), Pinocchio al lui Guillermo del Toro este extrem de frumos și impresionant de vizionat. Este povestea emoțională mai texturată, atât de dornică să exploreze ce înseamnă să crești un copil cât și ceea ce înseamnă să fii unul. (Desigur, sunt deosebit de sensibil la acest moment; am vizionat acest film stând lângă fiul meu de trei zile adormit.) Deși niciuna dintre melodiile sale originale nu poate concura cu atemporalul „When You Wish Upon a Star” (într-adevăr s-ar putea chiar să uiți că este un musical la scurt timp după vizionare), partitura delicioasă a lui Alexandre Desplat este una dintre cele mai bune ale anului. Cel mai mult, Pinocchio al lui Guillermo del Toro se ridică la nivelul așteptărilor unei lucrări personale, realizate manual, cu un punct de vedere specific. Nu doar o adaptare distinctă din punct de vedere cosmetic a materialului său sursă binecunoscut, ea prezintă un set de valori care depășesc cu mult platitudinile și se gândește la responsabilitățile de a crea și de a fi o persoană. Este nevoie de ceva rigid și obosit și, ca prin magie, îl readuce la viață.

cel mai bun vaporizator de plante uscate 2020