Principal artele Recenzie: Nadine Sierra este o forță a naturii ca Violetta în „La Traviata” de la Met Opera

Recenzie: Nadine Sierra este o forță a naturii ca Violetta în „La Traviata” de la Met Opera

Nadine Sierra ca Violetta și Stephen Costello ca Alfredo în „La Traviata” de Verdi. Marty Sohl/The Metropolitan Opera

Producția de basm din 2018 a lui Michael Mayer Traviata începe ca o poveste cu fantome. Actorii sunt pozați în ceea ce în cele din urmă realizăm că va fi tablourile finale. Violetta zace moartă, dar în timp ce uvertura oftă în jurul ei, ea se ridică, o moartă mergând, își lasă patul gol și dispare cu un mic zâmbet în sus, înainte ca scena petrecerii să izbucnească și să înceapă povestea.

Acesta este spiritul ei scăpat, plecat pentru a fi mereu liber în sfârșit? Sau este începutul unui ciclu care nu se termină niciodată, al fetelor frumoase și al forțelor — fizice și patriarhale — care le fac să trăiască și să moară pentru noi la infinit? La fel ca mare parte din această producție, acest moment are mai mult stil decât sens, dar există un sâmbure de ceva izbitor sub zăpada falsă prostească din interior. Violetta moare din nou și din nou, în fiecare seară de deschidere; ea moare din clipa în care deschide gura. Dar arii ei! Ariile ei se simt ca forța vitală distilate; o putere care rămâne neatinsă pe măsură ce corpul ei scade. Așadar, fiecare Violetta, marcată de moarte, așa cum suntem cu toții, trebuie să fie o fantomă, dar trebuie să fie și pe deplin în viață.

Puterea Violettei constă în modul în care insistă asupra demnității sale în fața moralității ipocrite burgheze a lui Giorgio Germont. Bunele Violetta sunt spirituale și fermecătoare, desigur, dar există un nucleu serios - o forță și un sentiment de stăpânire de sine care definesc eroinele Verdi din această perioadă de mijloc. Ei sunt în esență oameni nobili și generoși sub lejeritatea lor; Tragedia este că aceste calități nu îi salvează de lumile în care trăiesc.

Luca Salsi ca Germont și Nadine Sierra ca Violetta în „La Traviata” de Verdi. Marty Sohl/The Metropolitan Opera

Nadine Sierra, în debutul ei în rol, a surprins părți ale Violettei și nu numai. Vocal, aceasta a fost o performanță aproape inatacabilă, dar Sierra a scos la iveală ceva care părea adevărat și complet uman în Violetta; o auzim suspinând, râzând și răsuflând. În primul act, Sierra a fost ireversibil de plină de viață și de încântător. Se mișca cu o lejeritate care crea un contrast frumos cu sunetul ei cremos, aproape imposibil de bogat, pe care îl comanda cu forță și cu un simț palpabil de plăcere. „Sempre libera” a arătat că o cântăreață controlează în totalitate emoțiile schimbătoare ale ariei, în timp ce Violetta cedează, rezistă și cedează din nou în cele din urmă, iar artificiile vocale ale cabalettei au strălucit de viață după un cantabile vrăjitor. Până la al treilea act, era clar cât de extraordinar era Sierra în acest rol; rezistența ei vocală și dramatică sunt cu adevărat admirabile – multe Violetta rămân fără abur până la sfârșit. Orice defecțiuni vocale minore (dintre care au fost foarte puține în toată noaptea) au fost spălate în lacrimi binevenite pentru acest recenzent în timpul emoționantului și sensibilul „Addio, del passato”.

La fel de mult ca Traviata are nevoie de eroina ei pentru a ne învălui cu patos, pentru mine opera adesea trăiește și moare pe Giorgio Germont. Fără o prezență dramatică reală, scenele extraordinare de retorică în două persoane pot deveni interminabile, dar cu un cântăreț inteligent în rol, devine ceva asemănător unui accident de mașină cu încetinitorul. Verdi, interesat constant de patriarhie și patriarhi, scrie cei mai buni răufăcători, pentru că ei cred întotdeauna că sunt buni. Luca Salsi este destul de capabil să joace acești nenorociți de operă, cu sunetul lui neclintit și puternic; Germont lui este un bătăuș urât, dar și un viclean, reluând rapid exact argumentul pe care trebuie să-l facă pentru a o scoate pe Violetta din viața fiului său. În mâinile lui Salsi, acest Germont este mai simplu ipocrit, mai calculat și cât se poate de lipsit de simpatie.

În cele din urmă, este Alfredo, prost și imatur. Stephen Costello s-a simțit puțin neplăcut în acest rol și această producție. Vocea tenorului era puțin crocantă pe margini în primul act, sună distinct de bariton, ceea ce dădea impresia unui Alfredo ceva mai în vârstă decât se așteaptă publicul tânăr îndrăgostit. Spre meritul lui, totuși, s-a îmbunătățit doar pe parcursul nopții, vocea strălucindu-se încet cu strălucire și culoare crescute pe măsură ce ne îndreptam spre „Parigi, o cara”. Prezența fizică dreaptă și rezervată a lui Costello a fost adesea în contradicție cu slăbirea blocării lui Mayer pentru personaj, care îl vede pe Alfredo deseori înghesuit, mototolindu-se și aruncându-se ca un bărbat foarte tânăr. Dacă ar fi existat vreo ajustare în blocarea lui pentru a surprinde mișcarea naturală a tenorului, Costello ar fi putut străluci puțin mai strălucitor.

Nadine Sierra ca Violetta în „La Traviata” de Verdi. Marty Sohl/The Metropolitan Opera

La baza tuturor acestor lucruri a fost Daniele Callegari viu și grijuliu, care a injectat viață și un sentiment de suspans acestui clasic. Callegari și-a regizat frumos cântăreții și a scos fiecare picătură din delicioasa melodramă a lui Verdi. În timp ce această producție, niciodată preferata mea, a început deja să se simtă obosită sub culorile ei stridente, aseară s-a simțit reînviată, o nouă Violetta care se iubește și moare din nou.

Producția lui Mayer a semănat întotdeauna puțin mai mult cu cea a lui Disney Traviata pentru mine — lianele aurii care strâng pe scenă și culorile stridente încadrează povestea în timp ce sărim într-un basm. Totuși, dacă este un basm, este și o poveste cu fantome.